Thursday 9 June 2011

Jin pendamping~QARIN






Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
Alhamdulillah, telah masuknya bulan Rejab yang sangat istimewa bagi umat Islam. 'Rejab bulan Allah, Sya'ban bulanku, dan Ramadan bulan umatku' <Nabi Muhammad S.A,W>

Jin terlebih dahulu menghuni bumi daripada manusia. Jin adalah makhluk mukallaf yang dikenakan hukum dan kewajipan sama seperti manusia. Seperti manusia, jin juga memiliki akal dan nafsu.

Firman Allah S.W.T <maksudnya> :
"Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadat kepadaKu"

Jin Pendamping Manusia <Qarin>

Apakah jin pendamping bagi seorang Muslim itu juga Muslim sepertinya?
Tidak, kadang-kadang jin pendamping seorang Muslim itu kafir. Ada yang Ateis, penyembah berhala, Yahudi atau Kristian. Ertinya, boleh saja jin pendamping tersebut memeluk agama lain bahkan tidak beragama. Jin pendamping yang bukan Islam ini bertenggek di bahu sebelah kiri. Dia adalah pendukung kejahatan. Walaubagaimanapun, orang yang bertakwa boleh menakluk jin tersebut dan mengajaknya masuk Islam.

Apakah orang Kristian dan orang-orang beragama lainnya juga mempunyai jin pendamping <Qarin>?
Setiap anak Adam mempunyai jin pendamping yang membuat hal-hal buruk menjadi terlihat menawan. Kalau orang tersebut mendapat petunjuk, lalu masuk Islam dan berlaku baik dalam keislamannya, maka jin pendampingnya pun, kemungkinan besar, akan masuk Islam pula. Tetapi kalau orangnya sesat, maka jin pendampingnya itu terus pula dalam kesesatan.

Kalau begitu, jin pendamping tersebut berpengaruh dan dipengaruhi oleh manusia?
Ya, pasti begitu. Tetapi pengaruh manusia terhadapnya jauh lebih besar dari pengaruh jin terhadap manusia.
Firman Allah S.W.T <maksudnya> :
"Dan pendampingnya Qarin berkata, "Inilah yang tersedia di sisiku." Allah berfirman,"Lemparkanlah olehmu berdua ke dalam neraka semua orang yang sangat ingkar dan keras kepala, yang menyembah sesembahan lain beserta Allah. Lemparkanlah dia ke dalam seksaan yang sangat pedih." Pendampingnya itu berkata pula, "Ya Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya, tetapi dia sendirilah yang berada dalam kesesatan yang jauh." Allah berfirman," Janganlah kamu bertengkar di hadapanKu, kerana sesungguhnya dulu Aku telah memberi ancaman kepadamu. Keputusan disisiKu tidak boleh diubah, dan Aku sekali-kali tidak menganiaya hamba-hambaKu. Dan <ingatlah> akan hari <yang pada saat itu> Kami bertanya kepada Jahannam, "Apakah sudah penuh?" Jahannam menjawab,"Masih adakah tambahan lagi?"

Dan didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh <dari mereka>..<Surah Qaf : 23-31>

Fakta penting :
Jin pendamping yang Muslim
1. Amat sangat mencintaimu, dalam derajat yang tidak dapat engkau bayangkan.
2. Melindungimu dari berbagai bahaya besar
3. Membantumu untuk melaksanakan ketaatan kepada Allah SWT
4. Ketika engkau lupa solat, dia mengingatkanmu
5. Ketika engkau tertidur dan belum melaksanakan solat, dia membangunkanmu
6. Ketika ketaatanmu meningkat, maka dia tak henti-hentinya memujimu, kemudian mendoakan kebaikan   bagimu.
7. Dia tidak pernah meninggalkanmu kecuali ketika engkau mempergauli isterimu. Begitu engkau terlihat menutup pintu kamarmu untuk tidur bersama isterimu, maka dia meninggalkanmu dan tidur di luar.
8. Ketika tiba waktu solat, dia meninggalkanmu, dan dalam waktu sekejap dia sudah berada di Ka'bah. Secepat itu dia pergi, secepat itu juga dia kembali.


Jin pendamping yang disebelah kiri
1. Maka dia adalah kawan yang jahat
2. Dia selalu melancarkan was-was dalam dirimu
3. Menghalangimu mengerjakan solat
4. Membuat dirimu berat membaca Al-Quran
5. Berusaha sekuat tenaga merintangimu untuk menjalankan kebaikan.
6. Kalau engkau mengikuti kemahuannya, maka kamu berdua akan celaka. Di hari Qiamat kalian akan berdebat satu sama lain, tetapi tidak ada gunanya sama sekali, seperti yang disebutkan dalam Surah Qaf terdahulu.


Bagaimana kalau jin pendamping yang Muslim itu menyaksikan orang Muslim yang didampinginya melakukan kemaksiatan?
Jin pendamping yang Muslim itu akan lemah dan sakit. Lalu, ketika orang yang didampinginya itu melakukan kemaksiatan, dia memalingkan diri dan lari sejauh-jauhnya. Sesudah orang itu melakukan kemaksiatan, jin pendamping tersebut kembali dengan hati yang pilu.

Apakah jin pendamping kaum wanita, laki-laki atau perempuan?
Tentu saja perempuan seperti dia.

Kalau ada seorang lelaki menikahi seorang perempuan, apakah jin pendampingnya juga mengahwini jin pendamping isterinya itu?
Tidak. Jin itu bermacam-macam dan mempunyai kemampuan berbeza-beza pula. Allah S.W.T menjadikan jin pendamping tersebut sebagai jin yang tidak memiliki syahwat. Dengan begitu, dia tidak berkahwin dan tidak pula berketurunan. Benar, dia lahir dari sepasang jin laki-laki dan perempuan, tetapi dia adalah jin dari jenis khusus yang memang dikehendaki Allah seperti itu. Seperti khunsa di kalangan manusia yang tidak mempunyai berahi. Tetapi yang ini bukan jin khunsa, tetapi jin dari jenis khusus yang lemah.


Sumber : Buku Pengalaman Rohaniyah Muhammad Isa Dawud-Dialog dengan Jin Islam.



1 comment:

  1. QARIN atau WATAK adalah milik bersama DIRI BATIN yang duduk dalam DIRI ZAHIR.
    Obat Benjolan Di Bawah Lidah

    ReplyDelete